رسم و آداب جشن نامزدی به سبک ایرانی

تشریفات نامزدی جزو یکی از مقدمات اساسی برای جشن نامزدی می باشد که هدف از این آداب و رسوم آشنایی خانواده های عروس و داماد با یکدیگر است و همچنین جشن و پایکوبی که برای بیان خوشحالی حاصل از این وصلت جشن نامزدی برگزار می شود.

آداب برگزاری مراسم نامزدی

تشریفات نامزدی و برگزاری جشن نامزدی در شهرهای مختلف متفاوت است و هر خانواده ای با توجه به آداب و رسوم  این مراسم را برگزار می کند و وصلت دختر و پسر را جشن می گیرند. در ایران هزینه مراسم معمولا به عهده خانواده عروس است و داماد عهده دار برگزاری جشن عروسی می باشد. در تدارک برگزاری تشریفات نامزدی معمولا هزینه کمتری نسبت به جشن عروسی در نظر گرفته می شود اما باز هم تشریفات نامزدی مقدمات و مراحل خاص خود را دارا می باشد.

زمان برگزاری مراسم نامزدی

تعیین زمان برگزاری جشن نامزدی معمولا چند ماه قبل از جشن عروسی است و با هدف آشنایی دو طرف برگزار می شود. البته زمان انجام مراسم ایرانی با توجه به فرهنگ هر خانواده می تواند متفاوت باشد. عده ای زمان برگزاری را بلافاصله پس از آشنایی دختر و پسر و خانواده طرفین تعیین می کنند، اما عده ای در مقابل بهتر می دانند که این مراسم را بعد از اتمام تحصیلات و فراهم شدن ملزومات زندگی از جمله مسکن برگزار کنند.

اما تاریخ برگزاری جشن نامزدی که معمولا در خانواده های مذهبی سعی در برگزاری این مراسم در اعیاد و ولادت ها به علت خوش یمن بودن آن دارند البته ذکر این نکته حائز اهمیت فراوانی است که در زمان تعیین تاریخ جشن حتما باید به ایام محرم و سوگواری دقت کرد.

خرید مراسم نامزدی

در انجام تشریفات نامزدی خریدهای بسیاری انجام می شود که مهمترین آنها در مراسم نامزدی ایرانی خرید حلقه و همچنین خرید لباس برای عروس و داماد می باشد که معمولا هزینه این مراسم در شب گفتگو راجب آن صحبت می شود و طبیعتا هر دو طرف باید در انجام تشریفات نامزدی کمک کنند و گوشه ای از کار را بگیرند. البته به غیر از اینها خرید میوه و شام برای تشریفات نامزدی حائز اهمیت است که معمولا بر عهده خانواده عروس می باشد اما در بعضی شهرها خانواده داماد قبول زحمت می کند.

حلقه نامزدی

مکان برگزاری جشن نامزدی

در تشریفات نامزدی همه چیز به بودجه شما بستگی دارد اینکه می خواهید جشن نامزدی شما بزرگ و با شکوه باشد یا در حد یک مهمانی خودمانی کوچک و صمیمی باشد به سلیقه شما و تعداد مهمان هایی که دعوت می کنید بستگی دارد و تمام این ها مکان برگزاری تشریفات نامزدی را تعیین می کند که می تواند در یک باغ یا تالار بزرگ و باشکوه باشد یا در یک رستوران داخل شهر. و خیلی از خانواده ها مراسم نامزدی بسیار کوچک و در خانه خود برگزار می کنند.

جشن نامزدی

ملزومات برگزاری جشن نامزدی

در انجام تشریفات نامزدی رعایت نکاتی الزامی است، قبل از تدارک هر چیزی باید محل و تاریخ دقیق آن را تعیین کنید تا بتوانید کارت های مراسم خود را به موقع تهیه و به دست مهمانان برسانید. در هنگام رزرو مکان جشن نامزدی حتما تعداد مهمانان را در نظر بگیرید تا بتوانید فضای راحتی برای آنها فراهم کنید. اگر به هر دلیلی قصد برگزاری مراسم جشن نامزدی را در منزل دارید ذکر چند نکته الزامی است:                                               

 - حتما منزل خود را تمیز و مرتب کنید و دکور خود را متناسب با مراسم چیدمان کنید         

- الزامی است که به تعداد مهمانان میز و صندلی و سایر تشریفات نامزدی فراهم شود

در هر صورت خارج از بعد مکانی مراسم نامزدی باید به دکور فضا و صحنه آرایی آن حتما توجه شود و برای تزیین میز پذیرایی از گل و شمع استفاده شود، به این شکل حس خوبی به مهمان دست می دهد و مراسم حال و هوای بهتری می گیرد. اما حواستان باشد که جشن نامزدی نباید مجلل تر از جشن عروسی باشد، اگر ایده و تم خاصی برای مراسم نامزدی مد نظر دارید پیشنهاد می کنیم آن را برای مراسم عروسی به عنوان سورپرایز مهمانان در نظر بگیرید و از ایده های ساده تر برای جشن نامزدی استفاده کنید.

جشن نامزدی